Kundecase:
Introduksjonsvideoer til mangfoldet av spiselige planter og noen giftige planter i Norge.
- I samarbeid med Norges sopp og nyttevekstforbund (NSNF).
Tidsperiode: 2021-2023
Antall videoer: ca 130
Presentasjon: Nikolai Kolstad (NSNF)
Sanker/medprodusent: Ingrid Indergaard (NSNF)
I samarbeid med Norges sopp og nyttevekstforbund (NSNF) har Solsanker produsert en serie med korte videoer hvor mange ulike planter presenteres.
Målet med serien var å få flere til å bli medlem i forbundet og serien brukes også i forbindelse med nyttevekstkyndig-kurs.
STRATEGI:
Hver video er en introduksjon til en pensumplante i nyttevekstkyndig-kurset til forbundet. Videoene skal vekke interesse og derfor relativt korte og inneholder grunnleggende informasjon om plantene. Alle videoene ligger fritt tilgjengelig på Youtube. Forbundet ønsket at videoene skulle tiltrekke nye potensielle medlemmer til foreningen ved å bruke "content marketing", som er en veldig populær strategi i 2024. i tillegg legger forbundet ut mye videoinnhold til medlemmene sine, så videoene skulle også være verdifulle for eksisterende medlemmer av NSNF.
Youtube er verdens nest største søkemotor og det er mange som vil lære om spiselige ville planter som vil se etter en god, kvalitets-sikret video om temaet. Sopp og nyttevekstforbundet er norges ledende organisasjon når det gjelder sopp og nyttevekster. De organiserer blant annet soppkontroll rundt omkring i landet. Derfor er de en trygg og pålitelig kilde når det gjelder informasjon om spiselige og ikke minst giftige planter.
Ved å lage mange, men korte videoer klarte vi å produsere og legge ut mye innhold om mange ulike planter.
På denne måten er det stor potensiale for å nå nye potensielle medlemmer som finner en video på youtube og så blir interessert i å lære mer. Derfor oppfordres seerne i avslutningen til hver videoene til å "lære mer på soppognyttevekster.no"
VISUELLT UTTRYKK
Det var viktig at videoen viste plantene og omgivelsen på en appelerende måte. Dette øker både kvaliteten til videoen fra et underholdningsperspektiv og gjør videoene mer inspirerende. Et av formålene var å få folk til å komme seg ut, lære mer, plukke og spise ville spiselige planter. I mesteparten av videoene brukte vi en kort slider til å skape bevegelse i bakgrunnen og skape et enda mer dynamisk bilde. Nesten alle videoen ble filmet ute i fint vær og omgivelser. Vi valgte i denne serien å bruke et gammelt objektiv fra 50-tallet på grunn av den vakre karakteristikken til objektivet, som gir bildet en drømmeaktig følelse. Det skaper også et tydelig skille mellom Nikolai med plantene og bakgrunnen, for å styre fokuset mot ham og det han viser.
Vi fikk denne hyggelige tilbakemeldingen fra Ingrid som vi samarbeidet med i dette prosjektet på vår facebook side